Trafikfysik
Frontalt sammenstød
Lad os se på hvilke kræfter
der virker under et frontalt sammenstød.
Lad os betragte en bil der
kører med farten 90km/t ind i et træ.
Lad os antage at
accelerationen er konstant under standsningen. Hvis man skal beregne
accelerationen benyttes formlen
,hvor s er den
strækning bilen kører efter sammenstødet, altså den længde bilen sammentrykkes.
Øvelse 1 : Eftervis at
formlen kan fås vha.
ligningerne og .
Ekin er den kinetiske energi af bilen, hvis bilen
kører ind i træet er F=m*a, hvor m er massen
af bilen og a er accelerationen af bilen.
Lad os se på hvor meget
bilen sammentrykkes, altså lad os finde strækningen s.
På figuren III.21 kan man se at hvis farten er ca.
90km/t, så vil stoppedistancen være ca. 0,75 m.
Selen strækker sig ca 30 cm , hvilket sammenlagt
giver en strækning s= 1,05m
Omregner vi 90km/t til 25m/s, og benyttes formlen , så fås a= 297m/s2=30g.
Disse tal passer med ovenstående grafer fig III.6
På figur III.20 kan man se hvad en person kan tåle:
Så man kan konkludere at det
er på grænsen.
Person mærker kraften F=m*a,
hvor m er massen af personen, hvis personen vejer 70 kg
bliver det altså F=20790N fordelt over selerne, hvis man har
sele på, og fordelt over airbagen som alle nye biler har.
Øvelse 2. Find
accelerationen udtrykt i antal g, for en bil der kører med farten 60km/t ind i
et træ.
Øvelse 3. Se på figurerne
III.11, III.5 , III.16 og figur 9. Forklar hvad du ser, hvilke seletyper
er de bedste?
Der gælder , løses fås at sammenstødet varer 80ms.
Øvelse 4. Hvor længe varer
sammenstødet , for en bilen der kører med farten 60km/t ind i et træ.
Personen mærker altså accelerationen på 30 G i 84ms.
Sammenlign med grafen over selerne.
Figur 9
Øvelse 5 : Eftervis at
formlen , kan fås ud fra bevægelsesligningerne for frit fald: og . ( samme formel anden gang).
Øvelse 6 :Eftervis at det
passer at hvis man kører med 90km/t ind i et træ så svarer det til et frit fald
fra 11 sal.
Impuls
Figur 11
To biler støder sammen, før
sammenstødet har bilerne hastighederne
v1 ( kaldet hvid bil ) og v2 kaldet (
sort bil), umiddelbart efter sammenstødet har begge biler hastigheden vefter.
Løsning: Den hvide bil har
hastigheden v1, som er rettet i x-retningen, den sorte bil har
hastigheden v2, som er rettet i y-retningen.
Impulsen før er , impulsen efter er
lig
Impulsbevarelse giver
således ligningerne:
(1) og (2)
Eksempel:
En hvid bil har massen
1100kg, og en sort bil har massen 1300kg, de støder sammen i et kryds som på
figur 11, den sorte bil kører mod Nord. Efter kollisionen er deres bremsespor
18.7 meter langt, i en retning 30 ° Nord. Har nogle af bilerne overskredet
hastighedsgrænsen på 25m/s ( 90km/t)? Antag at begge bilerne blokerer på
bremserne, og at gnidningskoefficienten på underlaget er μ=0,8.
Før vi kan finde
hastighederne v1 og v2,
så skal vi kende vefter, den finder vi ud fra bremselængden .
Accelerationen af de sammenkørende
biler er:
.
Eksempel
For retlinet bevægelse med
konstant acceleration gælder der
, vis at det med begyndelses værdierne v0=vefter,
v=0, s0=0, s=l giver ( samme formel tredje
gang)
Vi har derfor
Ligning 1) og 2) giver
således
Den hvide bil havde altså for meget fart på.
Øvelse 7.
Hvilke hastigheder ville
bilerne have haft hvis bremsesporet havde været 25m med en vinkel på 50° Nord?
Overhaling.
Lad os betragte en Rød
Megane Renaut Sport der er ude at køre tur på en landevej
med fartbegrænsningen
80km/t. I dens vejbane ligger en grøn bil 15 m foran, den kører 70km/t, den
røde bil tvinges ned til 70km/t og vil nu overhale, i modkørende vejbane kommer
en modkørende bil 300m væk, den kører med 80km/t. Kan føreren af den røde bil
overhale uden at køre ind i den modkørende bil?
Der er i det følgende regnet
fra midten af bilerne så vi slipper for at medregne billængderne.
Tiden fra t=0sek
til t= 1,3sek.
Den røde bil har
accelerationen 0-100km/t på 6,5 sek., altså a=4,27m/s2.
Den skal først accelerere
fra 70km/t op til 90km/t, altså fra 19,44m/s til 25m/s.
Ligningen giver her .
Ligningen giver at den røde bil
under accelerationen har kørt 3,6m+25,27m= 28,9m.
Den grønne bil er i mellemtiden nået strækningen .
Den grønne bil er altså
efter 1,3 sek. 11,4m foran den røde
bil.
Tiden fra 1,3 sek. til
8,7sek.
Den røde bil skal være 30
meter foran den grønne bil, for at kunne komme ind uden at genere.
Hvis vi nulstiller tiden og
strækningen har vi altså nu ligningen
hvilket med vrød=25m/s
og vgrøn=19,44m/s giver
t=7,44sek.
Den røde bil har altså
yderligere kørt 186m.
Den samlede strækning den
røde bil har kørt under overhalingen er altså 28,9m+186m=215m
Overhalingen tage samlet 1,3sek+7,44sek=8,7sek.
Den modkørende bil har på
denne tid kørt med hastigheden 22,22m/s, altså 193m.
300m-193m= 107m, hvilket vil
sige at den røde bil ( eller den modkørende bil) skal ind i rabatten for at
undgå et sammenstød.
Øvelse 8.
Lad os betragte en Rød bil
med accelerationen a=2,3m/s2.
Den er ude at køre tur på en
landevej med fartbegrænsningen 80km/t. I dens vejbane ligger en grøn bil 15 m
foran, den kører 80km/t, den røde bil kører også 80km/t men vil nu
overhale, i modkørende vejbane kommer en
modkørende bil 400m væk, den kører med farten 90km/t. Kan føreren af den røde
bil overhale uden at køre ind i den modkørende bil?
Kilde : Ohanian Physics Second Edition expanded1989
EH 16 Nov. 04