Stemninger | ||||||
Synthesizer | ||||||
Musik & talrækker | ||||||
Tolvtonemusik | ||||||
Naturtrompeten | ||||||
|
||||||
Stemninger | ||||||
"Tal & tangenter" er nok den bedste bog jeg nogensinde har skrevet. | ||||||
Wohltemperierte Clavier: Eksempler på metoder til analyse af akkorder i Præludie | ||||||
Wohltemperierte Clavier: Eksempler på melodianalyse i Bach-fuga | ||||||
Fysik og Musik i videnskabshistorien En interessant artikel om hvornår musik holdt op med at være naturvidenskab og naturvidenskab holdt op med at beskæftige sig med "åndelige" sider af tilværelsen. | ||||||
Slightly
Out of Tune: The Story of Musical Temperament af John Favaro
En fin beskrivelse af den historiske udvikling. Gode diskussioner af
konflikten mellem de rene stemninger og de tempererede: Er en
stemning givet fra Gud, og skal den afspejle perfekte forhold, eller
er stemninger menneskeskabte og dermed også op til mennesker at ændre. NB! Favaro bruger ordet "Meantone Temperament" på s. 8 anderledes end man plejer. Menatone Temperament er normalt det vi kan kalde Prætoriansk eller 1/4-komma-middeltonestemning. Her er alle durtertser rene og alle kvinter er alt for store. Favaro tænker nok på fx. Wermeisters-III, der er en 1/4-komma-stemning, men bare ikke en middeltonestemning. |
||||||
En oversigt over stemninger | ||||||
Lars Pryn: Kunst og virkelighed. Betragtninger over Das Wohltemperierte Klavier. Mange sjove betragtninger over stemning, talforhold, men også kilder til samtidens oplevelse af de forskellige stemninger. | ||||||
Wikipedia: Just intonation equal temperment meantone temperment (prætoriansk) pythagorean tuning | ||||||
A's historie Om hvordan tonen a har ændret sig historisk. Ikke at forveksle med O's historie. | ||||||
Analyser af WTC | ||||||
Bach-tuning | ||||||
"A Mathematical Offering" En fremragende fremstilling af matematikken i musik. Bogen er skrevet til universitetsniveau, og er således ikke let at læse. Det har været min egen største kilde. PDF-udgave | ||||||
Synthesizer | ||||||
Oplæg fra KU om SYNTH som emne for SRP Glimrende oversigt over hele emnet | ||||||
|
||||||
Min blandede sider om musik, fysik og lyd | ||||||
Analog lyd for digitalister God introduktion til syntesizer | ||||||
Frekvensmodulation
er et uhyre interessant fænomen som jeg bare ikke helt kan forklare
matematisk/fysisk. Hvis du lader en tone med en frekven på fx 200 hz
have en vibrato (altså lader frekvenser svinge) med en frekvens på
100Hz eller 50 Hz får vi en fantastisk spændende lyd (prøv selv på
tonegeneratoren nedenfor men hvis
frekvensen svinger med en frekvens der ikke går op i tonens egen frekvens
så bliver det et "ustabilt system". Personligt ville jeg nok
lade dette fænomen ligge indtil jeg selv havde overblik over det, men det
er fantastisk spændende. Tonens bestanddele: (Et forsøg på at lave en tonegenerator der beskriver tonen som en matematisk model - bl.a. med en "pædagogisk" grafudgave af de forskellige effekter som overtoner, indhyldning, vibrato) Med mulighed for at se og "høre" graferne/modellerne bagved: Kort vejledning i "Tonens Bestanddele"
|
||||||
Se også det link som Jakob Jensen har til wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_music
|
||||||
Musik og talrækker | ||||||
Et meget brugt emne.
Fibonacci-tal, Per Nørgaard. Der er meget stof indenfor hvert fag og
ingen problemer med at stille en opgave der kan rettes og give et pænt
resultat. Det svære er at finde at finde en formulering hvor de to fag
interesserer sig for hinanden.
Binet's formel er tankevækkende matematik, men helt perspektivløs for musikeren. Musiklæreren tror det er en stavefejl ... at der skulle ha stået Bizet's formel. |
||||||
Det helt interessante
spørgsmål: "Hvad får fx Nørgaard til at vælge en sådan
"spændetrøje"?" og "Er det Fibonacci der har
overtaget kontrollen med musikken, eller er det bare lidt smart
iscenesættelse?" ... eller formuleret på en lidt anden måde:
"Hvorfor vælger komponisten at lave "system-musik" og
hvilken effekt får det?".
Disse spørgsmål er ofte svære for eleverne at svare på bl.a. fordi det er svært at finde kilder der forholder sig til dem. (Spørg ham selv!) |
||||||
Et andet spørgsmål fra "vor egen SRP-verden" kunne være at bede eleven diskutere sammenhængen mellem fagene, så den tynde sammenhæng faktisk bliver en del af emnet. Derved får vi en videnskabsteoretisk perspektiv på det der ellers ville være opgavens svaghed. Vi gør dermed den manglende sammenhæng til selve emnet i stedet for problemet. | ||||||
Oplæg fra KU Oplæg om det gyldne snit fremragende | ||||||
Tolvtonemusik | ||||||
Oplæg fra KU Oplæg om tolvtonemusik fremragende | ||||||
Om matematik og tolvtonemusik - Mathilde | ||||||
Michael Knudsen: Gruppeteori - notesæt Det er et glimrende lille notesæt matematikken bag gruppeteori. | ||||||
Det er i sig selv en opgave at
beskrive permutationer i en form der direkte kan anvendes på materialet
for 12-tonemusik: hvordan arrangerer vi tolv toner i forskellige
rækkefølger. Så en del af opgaven bliver at beskrive og indføre
8tilpasse) en notation. Et særligt krav til notationen vil være at man
ved seriel musik (12-tonemusik) også er interesseret i hvor de
forskellige toner anbringes. Det kan man gøre ved ikke kun at se på
permutationer af tallene T={1,2,3,...,11,12} men også indrage
"oktaver" over og under så tallet 12 fx kan erstattes af tallet
0 og tallet 3 kan erstattes af 15. Når vi har beskrivelser af permutationer kan man se på sammensætning af permutationer, n-cykler mm. Hvordan beskrives OMVENDING (vi starter med den første tone men alle springene mellem de næste toner ændrer fortegn) og KREBS (vi tager rækkefølgen baglæns) matematisk. Det er ikke så let. Et meget spændende spørgsmål er om det er interessant. Har den matematiske beskrivelse overhovedet nogen interesse. I sig selv er det nok begrænset. Men har den matematiske tankegang nogen relevans?. Her er der to grene af diskussionen: Hvilke parametre har komponisten stadig selv "herredømme over"? Hvorfor vælger komponisten at afgive en del af "magten over musikken" til et system? Hvorfor? Ud fra er bredere filosofisk synsvinkel kan man se på ekspressionismen mere bredt. Hvilke forestillinger er der om verden, kunsten, kunstneren ... og hvordan kommer de til udtryk i kunsten? Se vi eksempler på det i 12-tonemusikken? Beslægtede emner: Kryptologi og systemdigtning. |
||||||
Musik: Anton Webern Strygekvartet op 28 1. sats | ||||||
Naturtrompeten | ||||||
![]() |
||||||
Naturtrompeten (trompeten uden
ventiler) bruges til og med Wienerklassikken. Ventiltrompeten udvikles
først omkring 1815-1830. Hvilke begrænsninger giver det for
instrumentet? Hvad kan man spille for toner? Hvilken betydning har det at
kunne intonere? Hvad betyder det for anvendeligheden sammenlignet med fx
obo'en? Hvad er den grundlæggende fysiske forskel på en obo og en
trompet?
Diskuter ligesvævende/tempereret stemning overfor naturtrompeten. Hvorfor indføres en stemning som fx den ligesvævende? Analyser musik af Mozart/Bach/ Haydn. Forklar hvordan det afspejler sig i musikken, at det er skrevet til naturtrompet. Er symfoniorkesteret "stemt ligesvævende"? I hvilken sammenhæng har det mening at snakke om ligesvævende stemning? Er en moderne ventiltrompet stemt "rent" eller "ligesvævende"? |
||||||