Skrivemetro
Synopsis-skabelon
 

skrivemetro  > Synopsis-skabelon Linjeoversigt   -  Index   -   Forside

Du kan finde flere bud på hvad en synopsis er bl.a. i Primus1 og i Primus2 - de er heller ikke helt ens her. At der er forskelle skyldes at der er en vis frihed i udformningen af en synopsis og at udformningen også afhænger af hvor længe man har arbejdet med emnet og med synopsis-genren. En synopsis beskriver både en overordnet række problemstillinger omkring et emne eller med andre ord et konkret indhold og samtidig en beskrivelse af de måder man kan arbejde med problemstillingerne - altså noget metodisk. Især den metodiske del vil virke lidt abstrakt i starten.

 

Den officielle synopsis-model på FG er:

 

Bekendtgørelsens krav

Skriv kortfattet og stramt struktureret. Overhold omfang: 3-5 sider

Titel på emnet, angivelse af fagkombi-nation og vejleder

I Lectio finder du den blanket, der skal udfyldes og placeres som forside på din synopsis.

Forside

Indledning

Det er vigtigt, at du skriver en kort og god indledning, der leder fra den overordnede AT-opgave til din tværfaglige undersøgelse. Når læseren har læst din indledning, skal han forstå, hvorfor dit fokus er relevant inden for det overordnede AT-emne.

ca.

½-3/4

side

Problemformulering 

Din indledning skal naturligt lede op til din problemformulering over en sag, der kan belyses gennem flere fags teorier og metoder. 

Problemformuleringer kan variere fra fag til fag og kan bestå af 1) et eller flere sammenhængende spørgsmål, 2) sammen-hængende fænomener eller udsagn, som du ønsker at redegøre for, klassificere, analysere og fortolke, diskutere, integrere, vurdere, eller 3) en påstand, du vil argumentere for.

Præsentation af de problemstillinger, der er arbejdet med

Problemstillinger er de underspørgsmål, der er nødvendige at undersøge for at besvare problemformuleringen.

Det er ikke nok at skrive problemstillingerne i punktform. Du skal også uddybe, hvorfor dine problemstillinger er relevante i forhold til din undersøgelses fokus. Og hvordan de indbyrdes hænger sammen.

ca.½-1

side

Konklusioner på arbejdet med de enkelte problemstillinger

Her konkluderer du på de underspørgsmål, du har formuleret som del af din problemformulering. Det kan være naturligt her kort at trække tråde til dine refleksioner om teori og metode.

ca.½

side

Diskussion af, hvilke metoder, teorier og empiri, der er relevante i arbejdet med problemstillingerne

Synopsens hoveddel.

Vis læseren, hvordan du griber din undersøgelse an. I afsnittet skal du komme ind på:

Hvilken empiri/hvilke materialer har du anvendt? Redegør for dit valg af empiri/materiale, fx værker, personer, begivenheder, eksperimenter eller statistik.

Hvilke teorier og metoder har du selv anvendt eller/og er anvendt i dit materiale? Redegør for valg af teori og metoder.

Hvorfor er der anvendt disse teorier og metoder? Diskuter hvorfor valgte teorier og metoder er relevante i forhold til den sag, du undersøger. Og diskuter hvilke fordele eller begrænsninger valgte fag, teorier og metoder har i forhold til den sag, du undersøger.

Hvordan anvender du fagene og deres teori og metoder i din undersøgelse? Vis, hvordan du har anvendt teori og metode, og kom med et par centrale eksempler, fx på en analyse.

Op til ca. 2 sider

En sammenfattende konklusion og formulering af spørgsmål til videre undersøgelse

Den overordnede konklusion skal sammenfatte resultatet af din samlede undersøgelse og svare på problemformuleringens hovedspørgsmål. Herudover forventes, at du giver ideer til, hvordan undersøgelsen kunne udbygges.

ca.½

side

Litteraturliste

Litteraturliste, hvor du angiver anvendt materiale.

 

Perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten

Her perspektiverer du til overordnede problemstillinger fra tidligere AT-emner indholdsmæssigt og/eller metodisk.

ca. ½

side

 

Bilag. Centrale artikler, tekstuddrag, grafer, modeller mm., som du har anvendt direkte, kan vedlægges som bilag. Spørg dine vejledere til råds.