Skriv i fagene
Engelsk

Skrivemetro  >  Skriv i fagene  > Engelsk > Opgave og eksamaensgenrer  > Delprøve 1

Linjeoversigt   -  Index   -   Forside

Delprøve1

 

Delprøve 1A

I denne opgave, som løses uden hjælpemidler, skal du finde fejl i nogle sætninger, rette og forklare dem. Du kan bruge både latinske og danske betegnelser. Nedenstående er nogle hyppigt forekommende fejltyper. Et godt råd: brug to ”hurraord” (grammatiske termer) i hver forklaring.

 

Et eksempel på en fejlsætning:

 “Let´s hope Geri does better than Britney, which marriage ended in a divorce.”

 

 

Verbaler

Kongruens! Fx: Everybody er singularis. People og police er pluralis.

På engelsk bruges altid ”have” som hjælpeverbum i førtiderne, fx i perfektum: They have disappeared.

Nogle verber (f.eks. avoid, cannot help, enjoy, finish, mind, consider, deny, keep (on), risk stand) kan kun følges af ing-form.

Udvidet tid overfor simpel tid: Simpel tid bruges om det, der gælder i al almindelighed, det der sker regelmæssigt. Udvidet tid bruges om det, der foregår over en begrænset periode, eller om det man er i færd med.

Do-omskrivning følges af infinitiv.

Uregelmæssig bøjning: Fx: Lie – lay – lain og Lay – laid – laid

 

Adjektiver/Adverbier

Absolut eller falsk komparativ findes ikke på engelsk. Eks.: Han betalte en større (= ret stor) sum penge: He paid a large sum of money.

Støtteord til adjektiver: På engelsk kan adjektiver kun i særlige tilfælde stå substantivisk (alene). Fx: Er den gamle hjemme?: Is the old man at home?

Adjektiver beskriver substantiver og pronominer.

Adverbier beskriver verber, adjektiver, andre adverbier og hele sætninger.

 

Substantiver

Afvigelser fra hovedreglen om flertalsdannelse. Fx: efter konsonant + y forsvinder y og endelsen bliver –ies (baby – babies).

Logisk flertal. Fx: We took our seats.

Utællelige substantiver kan ikke sættes i pluralis og ikke bruges med den ubestemte artikel eller talord. De har altid verbet i singularis. Fx: She never had much money. The money has disappeared.

S-genitiv bruges bl.a. ved personer. Fx: The girl´s book is here. Of-konstruktion bruges bl.a. ved ting. Fx: The roof of the school is old.

 

Den ubestemte artikel

bruges på engelsk (i modsætning til på dansk) foran tællelige substantiver, der angiver en af “slagsen”. Fx: He smokes a pipe.

 

Den bestemte artikel

bruges på engelsk (i modsætning til på dansk) foran following, same, former og latter og sammen med ordenstal. Fx: He saw her for the first time.

bruges (i modsætning til på dansk) IKKE ved utællelige substantiver, der betegner noget generelt/ et generelt begreb (Fx: Time flies) eller foran most i betydningen ”de fleste/det meste” og one (”den/det ene”).

 

Pronominer

Personlige pronominer:

Som subjekt bruges ”it” for det danske ”der” i udtryk, der angiver afstand, tilstand, vejr, klima. Fx: It is twelve miles to the town. NB: Der står i bogen… It says in the book…

Når det indleder en sætning, oversættes dansk tryksvagt “der” ikke til engelsk. I stedet trækkes sætningens egentlige subjekt frem. Fx: Der kom en mærkelig lyd fra trappen: A strange sound came from the staircase.

Possessive pronominer kan stå adjektivisk og substantivisk (f.eks. my – mine).

Relative pronominer:

Who om personer (whom efter præposition), which om ting og dyr. NB: Whose i genitiv.

That kan erstatte who og which i bestemmende relativsætninger (men ikke efter præposition).

When om tid. Fx: I remember the day when it happened.

Ubestemte pronominer

Oversættelse af dansk “man”: passivkonstruktionen er ofte bedst, Fx: Man fandt ham: He was found.

 

Ordstilling :

Engelsk har ligefrem ordstilling (hvor dansk har omvendt), når sætningen indledes med adverbium eller præpositionsled, og når hovedsætningen står efter bisætningen.

Længere adverbielle led kan normalt ikke stå inde i sætningen, men skal normalt stå først eller sidst.

 

 

Præposition

Præposition kan ikke følges af infinitiv eller en sætning, der indledes med that.

I look forward to seeing you. I am tired of her calling me Bob.

 

Delprøve 1B

I denne delopgave prøves man i et bestemt grammatisk område. Typisk vil man blive bedt om at forklare de generelle regler og påvise, hvordan de fungerer i nogle eksempler. 

Et eksempel på en opgave (A-niveau):

”I nedenstående sætninger optræder de understregede substantiver (navneord) henholdsvis med bestemt artikel (kendeord) og uden bestemt artikel. Forklar betydningsforskellen for hvert sætningspar.”

 

Delprøve 1C:

I denne opgave bliver man oftest bedt om at beskrive genre- eller stiltræk (herunder stilleje, stilistiske virkemidler og afvigelser fra standardsprog).

 

Det er en god ide at gå systematisk til værks, tage et ”sprogligt niveau” ad gangen og se hvilke karakteristiske træk, man kan se på hhv. tekst-, sætnings-, ord-, grammatikalsk og ortografisk niveau/tegnsætningsniveau:

På tekstniveau f.eks.: gentagelsesfigurer, modsætninger, lydlige virkemidler: rim og rytme

På sætningsniveau f.eks.: ufuldstændige, lange/korte, komplekse/simple sætninger, brug af retoriske spørgsmål

På ordniveau f.eks.: ordklasser, slang, bandeord, billedsprog, fyldord

På grammatikalsk niveau f.eks.: korrekthed

På ortografisk niveau og tegnsætningsniveau f.eks.: sammentrækninger, afvigende stavemåder til at gengive udtale, brug af store bogstaver og udråbstegn til at angive emfase, manglende tegnsætning

 

Til en bestemt genre knytter sig en bestemt stil.

Når man taler om stilleje, skelner man mellem

- formel stil, som bl.a. er karakteriseret af lange, komplekst opbyggede sætninger (indledende adverbialled, relativsætninger…) og korrekt grammatik, ortografi og tegnsætning.

- neutral stil

- uformel stil/talesprog, som bl.a. er karakteriseret af korte, simpelt opbyggede sætninger. Her hører ufuldstændige sætninger, slang, bandeord, fyldord, ukorrekt grammatik, ukorrekt ortografi og ukorrekt tegnsætning til, ligesom brug af store bogstaver og udråbstegn til angivelse af emfase.

 

Når man taler om stilistiske virkemidler, drejer det sig f.eks. om

          stilfigurer som gentagelsesfigurer, modsætninger, lydlige virkemidler: rim, rytme, brug af retoriske spørgsmål, brug af bestemte ordklasser, billedsprog: metafor, sammenligning, personifikation, symboler, sammentrækninger, gengivelse af udtale

 

Et eksempel (B-niveau):

Giv en kort beskrivelse af stillejet i nedenstående tekst. Din beskrivelse skal underbygges med eksempler fra teksten.

So,I go,”What about Lindsay?” and he’s like, ”What?” and I go, “Dude, you are like totally lying,” and he’s like, “I didn’t do anything,” and I go, “That’s it, dude. We are like OVER. Like Totally.” And he goes, like “What are you talking about?” So I’m like dude, forget it. Like totally.

Sproget er uformelt, talesprogspræget. Det ses dels af ordvalget: dude er et slangudtryk, brugen af like som fyldord, brugen af go og goes i betydningen say/says; dels af de mange gentagelser (like 8 gange, go/goes 4 gange, dude 3 gange, totally 3 gange); dels af de korte sætninger, hvoraf nogle er ufuldstændige (Like totally 2 gange). Endvidere brugen af sammentrækninger (he's, didn't, that's, I'm) og af store bogstaver til at angive emfase (OVER, TOTALLY)

 

Delprøve 1D:

Oversættelsesopgave.

Inden man giver sig i kast med at oversætte, er det vigtigt, man læser hele sætningen (B-niveau) eller teksten (A-niveau), så man er i stand til at vælge de rigtige gloser og få sætningen til at hænge rigtigt sammen. Til eksamen har man ikke mulighed for at benytte ordbøger eller andre hjælpemidler, men mens man øver sig på denne opgave, er det en overordentlig god ide at gøre det, så man får opbygget et vist ordforråd og bliver sikker i grammatik. Der er lagt en række grammatiske ”fælder” ud i denne opgave, f.eks. kan man blive testet i utællelige substantiver. Hvis der optræder en glose eller vending, man ikke kender, kan det være en ide at forsøge at omskrive sætningen, så man får formidlet indholdet. Hvis man f.eks. ikke kender glosen ”recipient” (modtager), kan man skrive ”the one who receives”.