Fagenes metoder -
Samfundsfag
Arbejdsformer
Metode i samfundsfag handler om, at man gør sig
bevidst om en systematiske fremgangsmåde når et problem skal løses. I
samfundsfag kan metoderne overordnet inddeles i tre kategorier:
Kvalitativ, kvantitativ og komparativ.
I den kvalitative metode arbejdes der dybdegående med få data. I
samfundsfag kalder også data for empiri. Det kan f.eks. være
interviews eller observationer. Formålet her er at opnå en dybdegående
forståelse for en problematik. Ulempen ved den kvalitative metode er, at
der ikke med sikkerhed kan generaliseres ud fra interviews – eller sagt
med andre ord: det er ikke sikkert at svarene gælder for flere end dem
der blev interviewet.
I den kvantitative metode arbejdes der med mange data. Det kan
f.eks. være spørgeskemaundersøgelser eller statistikker. Formålet her er
at opnå en generel forståelse for en problematik og danne overblik.
Ulempen ved den kvantitative metode er, at det kan være svært få en
dybdegående forklaring på, hvorfor der ses en generel tendens.
Den komparative metode arbejder med sammenligning og cases.
Formålet er her at forklare og forstå en udvikling ved at sammenligne
forskellige cases. Cases kan være næsten alt men vil oftest være
forskellige lande, forskellige institutioner, forskellige politiske
organisationer osv. Man kan herefter forsøge at lave forklaringer ud fra
sammenligninger af enten relative ens (Most similiar system
design) eller relative forskellige (Most different system design)
cases. En sammenligning af Danmark og Sverige vil som udgangspunkt være
relative ens cases, da begge er nordiske lande med universelle
velfærdsmodeller og tildels også har et kulturelt overlap . Til gengæld
vil en sammenligning imellem Danmark og Tanzania være relative
forskellige cases da landene er forskellige både geografisk,
kulturelt og politisk.
Lad os samle op til sidst med et konkret eksempel. Hvis man f.eks. vil
danne et overblik over hvor mange der ryger i Danmark, vil det kunne
gøres ud fra en spørgeskemaundersøgelse. Hvis man nu også vil forstå
hvorfor folk ryger, kunne der med fordel interviewes nogle rygere og
dermed opnås en dybdegående årsagsforklaring. Man kunne også sammenligne
Danmark og Sverige og måske finde en forklaring her på, hvorfor
befolkningen ryger mere i Danmark end i Sverige. Ud fra ovenstående
eksempel kan det også ses, at i mange tilfælde vil det være en fordel at
bruge flere forskellige metoder, da undersøgelsen bliver bedre. Det
kaldes også triangulering.
Arbejdsformer i samfundsfag
- Interviews
- Statistikker
- Spørgeskema (Surveys)
- Komparative studier
- Observation
- Casestudier
- Fokusgruppeinterview
Metodiske overvejelser
Når man laver undersøgelser i samfundsfag, er det
vigtig med klare metodiske overvejelser om undersøgelsen. Rent konkret
vil det være naturligt at starte med overvejelser omkring hvorledes
problemstillinger og begreber kan måles. Hvilke spørgsmål skal der
stilles? Hvilke data skal man have fat i? Er der udfordringer ved at
undersøge et emne eller begreb? Det er også det, der kaldes for
operationalisering. Operationalisering hentyder til hvordan
man bevæger sig fra problemstillinger og begreber til konkrete målbare
variable. Et klassisk eksempel på udfordringer ved operationalisering,
er hvordan man måler ligestilling.
Eksempler på metodiske overvejelser
- Hvordan defineres ligestilling?
- Hvilke teori er nødvendigt at inddrage for at forstå ligestilling?
- Hvordan måles ligestilling?
- Hvordan afgrænses områder/begreber?
- Er det nok blot at kigge på en økonomisk dimension såsom ligeløn eller
skal andre dimensioner også inddrages?
- Hvilke datatyper (Kvantitativ eller kvalitativ) måler bedst
ligestilling? Måske begge er nødvendige?
- Hvem skal interviewes og på baggrund af hvilke kriterier skal
personerne udvælges?
- Hvordan undgås det at eget køn eller kønsforståelse påvirker
undersøgelsen?
- Er der andre variable eller faktorer der kan påvirke resultaterne?
- Skal der sammenlignes med andre lande?
- Skal undersøgelsen bygge på en udvikling over år eller et
øjebliksbillede?
- Ud fra hvilke kriterier vurderes det om der er lidt eller meget
ligestilling?
- Hvordan anskueliggøres data?
- Hvad kan konkluderes ud fra data?
- Er der nogle dele af ligestilling der er meget svært at måle? Hvis ja,
hvad kan man gøre ved det?
Som eksemplerne understregerer, er det ikke helt lige til at lave en
operationalisering. Det kan derfor ofte være en fordel med præcise
afgrænsninger og definitioner. Samtidigt er det nødvendigt med en
teoretiske forståelse for emnet, så der kan argumenteres for de
metodiske valg i opgaven. Hver gang der tages et valg, fravælges andre
vinkler på emnet. Dette er helt forståeligt og endda nødvendigt, men det
er vigtig at inddrage metodiske og teoretiske overvejelser, der kan
retfærdiggøre valgene.
Dine og andres undersøgelser
Når der skal findes data til samfundsfag kan man
enten bruge allerede eksisterende undersøgelser eller selv lave
undersøgelserne. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Benyttes
allerede eksisterende undersøgelser skal man selvfølgelig forsikre sig
rent kildekritisk om, at undersøgelserne er fra anerkendte institutter,
aviser eller databaser. Herudover er det også vigtigt, at man gør sig
bevidst, om undersøgelsen er præget af et bestemt politisk eller
ideologisk synspunkt, og hvordan det påvirker konklusionerne.
Fordelen ved at bruge allerede eksisterende undersøgelser, er at man
oftest får meget gennemførte og veludførte undersøgelser. Danmarks
statistik har f.eks. adgang til diverse registre og et enormt
datagrundlag bag hver deres statistikker, som gymnasieelever har svært
ved at konkurrere med. Ulempen kan være at de statistikker der findes på
Danmarks Statistik måske ikke helt konkret svarer på de spørgsmål man
stiller. I så fald kan en anden mulighed være at lave sin egen
undersøgelse. Det kan virke udfordrende, men det er klart, at man i
SRP’en vil få point for selvstændighed, hvis man selv går ud og f.eks.
interviewer relevante personer eller laver egne
spørgeskemaundersøgelser.
Det gælder for alle undersøgelserne i samfundsfag, at de skal leve op
til kravene om god metode. Det vurderes ud fra tre kriterier:
Generaliserbarhed, Validitet og Reliabilitet.
Generaliserbarhed betyder om undersøgelsen er repræsentativ for en
større gruppe. Validitet hentyder til om undersøgelsen rent
faktisk måler det der skal undersøges. Reliabilitet kræver at
undersøgelsens grundlag er tydelig, så andre kan gentage den. Det skal
med andre ord være tydeligt at se hvilke spørgsmål, der er blevet
stillet og hvem man har spurgt.
Overvejelser til undersøgelser
- Hvem har lavet undersøgelserne?
- Hvornår er undersøgelserne lavet?
- Hvor stor er stikprøven? (1000 eller flere respondenter er generelt
nødvendigt for kvantitativ metode)
- Kan man se hvilke spørgsmål der er blevet stillet?
- Er spørgsmålene udformet efter god interviewskik eller
spørgeskemaskik?
- Er der politisk tendens i undersøgelsen?
- Er der usikkerheder ved undersøgelsen?
- Er stikprøven udvalgt tilfældigt?
- Svarer undersøgelsen på det du spørger om?
- Findes der andre undersøgelser der styrker konklusionerne?
Basale videnskabsteoriske overvejelser
I den mundtlige del af SRP eksamen forventes der
nogle videnskabsteoretiske overvejelser. Videnskabsteori betyder, at man
har gjort sig nogle overvejelser om hvilke metoder, der er valgt i
opgaven og hvorfor de er valgt. Videnskabsteori er med andre ord en måde
at tænke over opgaven og de valg der er taget. Videnskabsteori kan
opdeles i to kategorier. Videnskabsteoretiske slutningsformer og
fagspecifikke videnskabsteoretiske tilgange. I de
videnskabsteoretiske slutningsformer arbejdes der med begreberne
deduktion, induktion, retroduktion og abduktion.
I samfundsfag vil man primært overveje de to første. I samfundsfag
arbejdes der næsten udelukkende med udgangspunkt i den deduktive
slutningsform og nærmere præcist den hypotetisk-deduktive
slutningsform. Mere sjældent kan der også arbejdes induktivt i
samfundsfag. Her vil man tage udgangspunkt i empiri og herefter danne
teori. Grunden til at induktiv slutningsform sjældent bruges i
gymnasiet er at teoridannelse kræver omfattende data.
Den Samfundsvidenskabelige slutningsform: Den hypotetisk-deduktive
Når der arbejdes hypotetisk-deduktiv tages der udgangspunkt i
allerede eksisterende teori. Det vil for samfundsfag i gymnasiet være
teori med udgangspunkt i de forskellige kerneområder: Politik,
Sociologi, Økonomi og International politik. Herefter laves der
hypoteser/problemstillinger med udgangspunkt i teorien som testes med
data fra virkeligheden. Afhængig af resultatet vil det enten være muligt
at lave nogle generelle betragtninger ud fra empiri og teori om
samfundet eller afkræfte nogle af de hypoteser eller antagelser man har
opstillet om samfundet. Rent konkret vil man med den
hypotetisk-deduktive metode til eksamen tale om overvejelserne ved valg
af arbejdsformer og metode og teori.
Samfundsfaglige videnskabsteoretiske tilgange
Når der tales om samfundsvidenskabsteoretiske tilgange, menes der hvilke
tolkninger eller forestillinger man gør sig om samfundet. Valg af
tilgange vil havde betydning for hvilken teori opgaven tager
udgangspunkt i og hvilke data og metoder der vælges. Her vil kort
skitseres tre eksempler.
Et eksempel på en videnskabsteoretisk tilgang kunne f.eks. være
Rational Choice. Denne tilgang antager eksempelvis, at mennesket
handler rationelt og bygger generelt på økonomiske teorier om rationel
adfærd og nyttemaksimering. Hvis man tager udgangspunkt i rational
choice, vil man argumentere for at samfundet kan beskrives igennem
matematiske modeller og en sådan tilgang vil være tilbøjelig til at
bruge kvantitativ data.
Et andet eksempel på en videnskabsteoretisk tilgang i samfundsfag vil
være socialkonstruktivisme. Denne tilgang vil fokusere på at
belyse og afdække forskellige dominerende diskurser og hvorledes disse
diskurser påvirker vores identitet. Socialkonstruktivisme tager
udgangspunkt i sproglige diskurser og kommunikation og derfor ville
denne tilgang ofte analysere tekst og udsagn eller med andre ord
kvalitativ data.
Et tredje eksempel kan være Kritisk teori. Denne tilgang vil tage
udgangspunkt i hvordan samfundets opbygning forhindrer menneskets
frigørelse. Habermas tanker om system og livsverden er inspireret af
kritisk teori, fordi han undersøger hvorledes systemet koloniserer
livsverden og de konsekvenser det har for livsverden. Når man arbejder
ud fra kritisk teori, vil man derfor forsøge at afdække de
strukturer som samfundets institutioner påtvinger mennesket. Tilgangen
undersøger forskellige parametre og institutioner i samfundet og
arbejder derfor både kvalitativt, kvantitativt og komparativt.
|
|