Fagenes metoder
- Matematik
Arbejdsformer – forskellige veje til viden
Faglige metoder i matematik er konkrete handlingsanvisninger. Det
er det vi gør når vi laver matematik.
Metodiske overvejelser er at sammenligne forskellige metoder og
diskutere deres evne til at nå et bestemt mål samt kvaliteten af det mål
der opnås.
Basal
videnskabsteori omfatter et overblik over metoder på tværs af fagene.
Forskellige videnskabelige tilgange i forskellige hovedområder. Det
omfatter en række abstrakte begreber, der kan bruges om metoder til at
skaffe viden.
Når
vi skal se på metoderne specielt i matematik, så kan vi dele dem op i
tre grupper, hvor den første er den der præger det daglige arbejde klar
mest
Matematikkens tre roller i SRP …
Når
vi arbejder i matematik, har vi fokus på fagets teoretiske side.
Vi arbejder med definitioner og sætninger, og vi arbejder med at løse
rene matematikopgaver (dvs ikke opgaver, hvor vi skal regne på et
virkeligt problem).
Det
vi arbejder med kan man kalde matematiske strukturer.
Vi arbejder INDE I MATEMATIKKEN med matematikken egne metoder til at
beskrive matematikkens egne strukturer.
Når
vi arbejder med matematikken, har vi fokus på fagets anvendte
side. Det er noget udenfor matematikken, der betragtes, og matematikken
bruges som et redskab.
Vi
arbejder typisk med matematiske modeller. Det kan være en funktion der
beskriver reaktionshastigheden i en kemisk reaktion, som funktion af en
koncentration.
Vi arbejder vi med matematikkens metoder til at beskrive objekter
udenfor matematikken
Når
vi arbejder om matematikken så er det matematikken der studeres
(fx matematik i det antikke Grækenland eller formidling af matematik).
Her er det andre fags metoder, der bruges til at beskrive matematikken
med. Vi ser på matematikken UDEFRA.
Metoder til at arbejde i matematik.

-
Notation. Rigtig mange af de måder vi griber faget an på er tæt
knyttet til notationen. At kende notationen gør at vi formulerer os
mere præcist for andre og at andre lettere kan forstå det vi siger.
Læser man gamle kilder, er det tydeligt at en del af udfordringerne
skyldes en aden notation
-
Begrebsafklaring/begrebsbilleder/begrebsdefinitioner. Det er vigtigt
at vi ved hvad vi mener med begreber som differentialkvotient.
Både hvordan differentialkvotient er defineret, hvis vi skal bevise
et eller andet men også hvordan differentialkvotient i modelopgaver
fx kan oversættes til hastighed.
-
Teorifremstilling. I SRP-sammenhæng handler det bl.a. om at redegøre
for den teori der ligger forud for det vi arbejder med.
-
Problemløsning: Analytisk, numerisk og grafisk. Det er det håndværk
vi bringer i spil i opgaveregningen. Det er så at sige anvendelsen
af den teori/de sætninger vi har.
-
Det matematiske ræsonnement. Det kunne betyde lidt af hvert fordi
matematisk ræsonnement indgår på mange niveauer, men her kan vi lidt
forenklet sige, at det er det arbejde vi laver, når vi omformulerer
en ”mærkelig opgave” til et standardproblem. Skal vi finde det punkt
der ligger tættest på en kurve givet ved en forskrift, så kan man
udtrykke afstanden fra punktet til en punkt på grafen som en
funktion af x ogderefter finde minimum for den funktion som vi
plejer ved ekstremumsbestemmelse. Den mærkelige opgave er omskrevet
til to standardopgaver
-
Beviser i matematik – direkte bevis, modstridsbevis,
induktionsbevis. Beviset har en central rolle i klassisk
matematik. Det er den måde en teori udvikles/formidles.
-
Eksperimenter. I sandsynlighedsregning er simulering en kendt
metode. Man kan simulere problemstillinger, man ikke kan regne på
teoretisk. Ellers er det typisk en måde man arbejder med i
matematik, når man udforsker ukendte områder. Det kan være en måde
at aflure egenskaber, som man senere kan bevise mere formelt. Derfor
er det kun noget vi møder i bøgerne som ”pædagogiske indslag”, men i
den virkelige verden, har eksperimenter haft stor betydning for
teoriudvikling.
-
Eksempler = begrebsafklaring eller formidling.)
Metoder til at arbejde med matematik.
Her
bruger vi metode INDE fra matematikken til at løse noget UDENFOR
matematikken
-
Matematisk model. I rigtig mange opgaver får vi udleveret en
matematisk model og skal bare omformulere et konkret problem til et
matematisk problem- løse det og oversætte svaret tilbage til
virkeligheden. Her er arbejdet med at lave modellen og diskutere
dens gyldighed udeladt. Vi skal kun regne i den.
-
Modellering. Dette er hele den proces, der leder frem til en model.
Det kan være en kompliceret proces, der ofte kræver at vi inddrager
andre fagpersoner, der kan vurdere om modellen beskriver den
virkelige situation godt.
-
Modelanalyse. Her er vi lige som i den første kun inde i en del af
processen. Andre har opstillet en model, og vi diskuterer bare
modellens gyldighed
Metoder til at arbejde om matematik.
Det
kan være hvordan matematik har været udført eller anvendt i fortiden.
Det kan være hvordan matematik optræder i litteratur eller kunst. Det
kan være hvordan matematik formidles til andre. Det grundlæggende er, at
et andet fags metoder bringes i spil for at undersøge matematikken.
Vi
kigger altså IND i matematikken UDEFRA
Her
er fokus altså på matematikken i en bestemt historisk eller
formidlingsmæssig kontekst.
Vi
vil altid også arbejde i matematikken (eller med matematikken)
-
Studier af selv matematikken.
Matematikhistorie. Arbejde med kilder.
Er der fokus på selve på teorien (i matematikken)
fx Eulid eller er der fokus på anvendelsen af matematikken (med
matematik) fx korttegning?
Tofagligt med historie, hvis der er en problemstilling der forholder
stig til samfund, mennesker kultur.
-
Formidlingsprojekter, hvor matematik ønskes formidlet til et
bestemt publikum. Hvilken målgruppe? Hvilket medie? Her vil der
naturligt være fokus på selve matematikken (i matematikken)
samtidig med at eksempler på anvendelse (med matematikken)
næsten altid vil indgå.
-
Studier af matematikkens rolle. (Gaudi – kædelinjer og
matematikken bag ved. Romaner, hvor matematik teori integreres i
handlingen).
-
Sammenlignende studier af matematik og et andet fag.
Sammenligning af begreber i to fag (fx sandhed i matematik og
hos Platon)
Metodiske overvejelser
Du vil næsten
altid skulle inddrage forskellige typer metoder. Når vi arbejder I
MATEMATIKEN er det tættest på det vi til daglig oplever som "rigtig
matematik", men til gengæld er det ofte MED eller OM MATEMATIK-vinkler,
der er i stand til at nå spørgsmål, der er interessante for andre fag.
Grundlæggende skal man jo vælge
de smetoder, der egner sig til at svare på de stillede spørgsmål, og i
SRP er det derfor vigtigt, at du er meget opmærksom på hvilke spørgsmål,
der står i din problemstilling, men lige så vigtigt, at du i den
indledende fase overvejer, hvilke spørgsmål man kan stille og hvilke
fag/metoder det kan inddrage.
Dine og andres undersøgelser
SRP'en er en
opgave, der udforsker den videnskabelige arbejdsmetode, og her er det
allervigtigste at kunne sætte sig ind i hvad andre har gjort og ment om
de spørgsmål du står med. Det er i meget høj grad en øvelse i at vurdere
og sammenskrive kilder. Det er derfor vigtigt at du har flere kilder, og
at du dokumenterer grundigt hvilke kilder du har brugt.
I opgaver med
en historisk og/eller humanistisk vinkel kan en diskussion og en
personlig holdning være vigtig, men først efter at du har refereret
andres holdning. I opgaver alene med naturvidenskabelige fag, er det
snarere kompleksiteten i stoffet der tæller frem for en personlig
stillingtagen, men her er opsamlingen og sammenskrivningen af kilder
helt central.
Basale videnskabsteoriske overvejelser
Hvad
adskiller matematik fra andre fag?
-
Strengt logisk argumentation og symbolsprog gør det muligt helt
kategorisk at afgøre om en påstand er SAND eller FALSK.
-
Systematisering af viden. Euklid. Aksiomer, definitioner, sætninger.
Det klare grundlag. Matematikken som model for hvordan videnskabelig
viden organiseres
-
Anvendelser. Alle naturvidenskablige fag bruger notationen fra
matematik. Naturens sprog.
Galilei (1564-1642), der forklarede, at Naturens bog
»er skrevet i det matematiske sprog, ...
Centrale begrebspar:
Analytisk/empirisk.
Hvilken type videnskilde?
-
Analytisk: Vi henter viden ud fra teoretiske overvejelser. Det er
den mest almindelige måde at arbejde på i matematik.
-
Empirisk: Vi henter viden ud fra indsamlet data fra eksperimenter/
simulationer for på den måde at afdække sammenhænge. Modeller.
·
Centrale begrebspar:
Deduktiv/induktiv:
Hvilken slutningsmåde? Hvordan kommer vi fra viden til ny viden?
-
Deduktiv: Når vi får ny viden ud fra generel viden.
-
Induktiv: Når vi får ny viden/formodninger ud fra eksempler. Vi
bruger det når vi skal nærme os nyt stof. Giver ikke ”sikker viden”.
Fx med empiriske metoder.
Mere materiale:
Metoder og videnskabsteori i matematik - (YouTube)
Metoderogvidenskabsteori-matematik.pptx
|