Billedanalyse i dansk                                                          

 

1. Hvilken type billeder skal man analysere i dansk?

 

1)      Malerkunstens historiske værker

2)      Billeder af skulpturer, installationer m.m.

3)      Fotografier

4)      Reklamer

5)      Tegninger  (tegneserie-tegninger, satire-tegninger m.m.)

 

2. Hvorfor indgår billedanalyse i danskfaget?                

 

1)      Fordi billeder også er ”tekster”, der kan indgå i det almene analysearbejde i dansk

2)      Fordi der er masser af billeder i vores dagligdag  - i bladene, på tv, på væggen derhjemme…

3)      Fordi billeder – ligesom tekster - kan gøre os klogere på tendenserne i de historiske perioder.

4)      Fordi det er en stensikker kategori i eksamens-stilehæftet.

 

3. Hvilken type opgaver stilles i forbindelse med billeder til eksamen?

 

1)      Til den mundtlige eksamen kan der være en tekst og et billede, der skal sammenlignes.

 

2)      Til den skriftlige eksamen er der typisk:

 

a.       enten en opgave med sammenligning af en eller flere tekster og et eller flere billeder, hvor der fx er en historisk eller tematisk sammenhæng

 

b.      eller en opgave med sammenligning af nogle forskellige billeder, igen ofte med en tematisk sammenhæng (det kunne være ”familiebilleder gennem tiderne” el.lign.)

 

 


Hvordan analyserer man et billede?

 

 

A. Den simple analyse

 

Erwin Panofskys ikonografi-model

 

 

Med andre ord - Analysens fire grundtrin:

 

 

 

B. Den komplicerede analyse

 

Formel beskrivelse

 

 

Motivbeskrivelse:

 

 

(Punkterne er fortrinsvis hentet fra Vibeke Wegeners Veje ind i billedet, Dansklærerforeningen 2001)