Billedanalyse
i dansk
1.
Hvilken type billeder skal man analysere i dansk?
1)
Malerkunstens historiske værker
2)
Billeder af skulpturer, installationer m.m.
3)
Fotografier
4)
Reklamer
5)
Tegninger (tegneserie-tegninger,
satire-tegninger m.m.)
2.
Hvorfor indgår billedanalyse i danskfaget?
1)
Fordi billeder også er ”tekster”, der kan indgå i det
almene analysearbejde i dansk
2)
Fordi der er masser af billeder i vores dagligdag - i
bladene, på tv, på væggen derhjemme…
3)
Fordi billeder – ligesom tekster - kan gøre os klogere
på tendenserne i de historiske perioder.
4)
Fordi det er en stensikker kategori i
eksamens-stilehæftet.
3.
Hvilken type opgaver stilles i forbindelse med billeder til eksamen?
1) Til
den mundtlige eksamen kan der være en tekst og et billede, der
skal sammenlignes.
2) Til
den skriftlige eksamen er der typisk:
a. enten
en opgave med sammenligning af en eller flere tekster og et eller flere billeder,
hvor der fx er en historisk eller tematisk sammenhæng
b. eller
en opgave med sammenligning af nogle forskellige billeder, igen ofte med en
tematisk sammenhæng (det kunne være ”familiebilleder gennem tiderne” el.lign.)
Hvordan
analyserer man et billede?
A. Den simple analyse
Erwin Panofskys ikonografi-model
- præ-ikonografi neutral registrering
- ikonografi medbetydninger,
konventioner
- ikonologi tolkning (kunstnerens
hensigt med billedet)
Med andre ord - Analysens fire grundtrin:
- Beskrivelse (neutral registrering)
- Udredning (medbetydninger,
konventioner)
- Fortolkning (kunstnerens hensigt med
billedet)
- Vurdering (hvordan virker billedet
på beskueren – i forhold til hensigten?)
B.
Den komplicerede analyse
Formel beskrivelse
- Komposition (hvordan er de forskellige
elementer arrangeret i billedet?)
- Facon (Højde/længde, rundt,
firkantet etc.?)
- Størrelse (stort eller lille?)
- Former (geometriske,
organiske former? Symmetriske, asymmetriske former?)
- Farver (tonede- kraftige,
varme-kolde, mørke-lyse, symbolske farver?)
- Rum (skygger,
overlapning, størrelsesforhold, perspektiv, dybde?)
- Synsvinkel (fugle-,frø-,
normalperspektiv? værdiperspektiv?)
- Lys (skygge,
reflekslys, clair-obscur (halvmørke), lyskilder i billedet?)
- Bevægelse (stilstand eller bevægelse i
billedet, former og linier i billedet?)
- Rytme (gentagne former,
gentagne farver, gentagne linier?)
- Balance (højre-venstrevægt,
ligevægt?)
Motivbeskrivelse:
- Handling (er der handling i
billedet, inddrages beskueren i billedet?)
- Figurer
og rum (Hvilke figurer er
der, hvordan ser de ud, hvordan er omgivelserne?)
- Tid
og sted (Hvad er
billedets tidsudstrækning – klokkeslæt, årstid, tidsepoke?)
- Genkendelighed (realistisk eller stilistisk/
karrikeret form?)
- Sandsynlighed (er sammenstillingen af elementer
sandsynlig?)
- Umiddelbarhed (er der et tilfældighedspræg eller
er det opstillet til lejligheden?)
- Afstand (Nærbillede eller stor
afstand?)
- Beskæring (Hvor meget af motivet er
med på billedet – er det beskåret?)
- Symboler (konventionelle symboler,
fx kors, due, hjerte, eller specielle symboler?)
(Punkterne
er fortrinsvis hentet fra Vibeke Wegeners Veje ind i billedet,
Dansklærerforeningen 2001)