Hjemlen indeholder en regel om, at det ene fænomen er tegn eller symptom på det andet.
P: Peter har nok mæslinger – B: Peter har rødt udslæt over det hele (udslet er tegn på mæslinger)
P: Skattetrykket er alt for højt- B: Der er færre og færre, der bruger hjemmeservice.
Hjemlen En ting bevirker eller medfører en anden ting – årsag og virkning.
P: Vi har vist glemt at betale telefonregningen – B: for telefonen er helt død.
P: Arbejdsløsheden er for høj – B: Flere og flere er på overførselsindkomst.
Hjemlen indeholder en regel om medlemmer af samme klasse, så det fremgår, at hvad der gælder for hele klassen, gælder også for dens enkelte medlemmer.
P: Den hvide fluesvamp er giftig – B: for den tilhører jo samme gruppe som rød fluesvamp.
P: David må være ca. 17 år – B: Han er jo 2.g’er – og har gået i 10.klasse.
Hjemlen indeholder en regl om, at hvad der gælder for det enkelte medlemmer af en klasse, også gælder for alle de andre.
P: Kartoflerne er vist færdige nu – B: Den, jeg lige stak i, var ihvertfald mør.
P: Det her skal vi vist lige gennemgå en gang til – B: Peter siger, han ikke fatter en meter.
Hjemlen indeholder en regel om fælles træk mellem to ting, ikke om identitet, men om lighedspunkter. Der kan sammenlignes på to niveauer: Parallellen er en sammeligning af forskelligartede størrelser. Analogien er en sammenligning af ensartede størrelser.
P: Du kan da ikke holde jul uden juletræ! – B: Det er jo som at gå til fest uden bukser på!
P: Jeg vil have 500 kr. om ugen i lommepenge – B: Min veninde får 500 kr om ugen i lommepenge
Hjemlen indeholder en regel om kilders pålidelighed. Den legitimerer, at modtager kan tilslutte sig en påstand i kraft af henvisning til en bestemt kilde (tekst eller person).
P: Napoleon levede i 1700-tallet – B: Det står der i mit Lademanns Leksikon (tekst)
P: Colgate er den bedste tandpasta – B: Britney Spears siger, hun bruger den (person)
Hjemlen indeholder en regel om en indre bevæggrund eller tilbøjelighed hos modtageren. Man appellerer til fællesmenneskelige drivkræfter (positive og negative følelser).
P: Jeg vil gerne låne penge til togturen – B: jeg har fået stjålet min taske og kan ikke komme hjem
P: De forbandende sommerfuglelarver skal bare udryddes – B: De har ædt hele min køkkenhave.
Denne opdeling i 7 argumenttyper og forklaringerne er hentet fra Onsberg & Jørgensens ”Praktisk argumentation”