Brobygning i matematik
Netværk for matematiklærere i Hillerød
Forsiden - Materialer til brug - Besøg en matematikkollega - Gode råd til elever og lærere
Gode råd til lærer og elev
Gode råd til grundskolelæreren
Vi har også spurgt vores elever om hvilke råd de ville give til deres grundskolelærer. Her peger eleverne på følgende:
- I den sidste del af grundskolen bør der undervises lidt mere som på gymnasiet: Lad sværhedsgraden i opgaverne stige, fokuser på forklarende tekst, træn den grundlæggende algebra, arbejd med matematiske beviser.
Vil du gerne vide mere om hvordan der undervises i gymnasiet så se her.
Gode råd til gymnasielæreren
Det er langt fra alle elever som har svært ved overgangen fra grundskole til gymnasiet, men ca. 50% oplever tempoet i matematikundervisningen som et problem, og omkring en tredjedel oplever problemer med de øgede krav til forklarende tekst og bogstavregning.
Nedenfor er nogle gode råd fra eleverne:
- Begynd i et roligt tempo
- Start med noget kendt stof, f.eks. ensvinklede trekanter eller lineære sammenhænge
- Anerkend at der er store forskelle på elevernes faglige niveau og differentier undervisningen
- Giv bedre tid til forklaringer
- Vær tydelig i kravene til forklarende tekst
- Husk at det også godt må blive lidt sværere, det forventer eleverne faktisk…
Vil du gerne vide
mere om hvordan der undervises i grundskolen så se her.
Gode råd til eleven
- Træn ligningsløsning, brøkregning og tabeller. Se f.eks. her.
- Vær grundig med at skrive forklarende tekst og konklusioner i ord til dine matematikopgaver.