Musik | ||
Beskrivelse af musikhistorieprojekt | Akkorder, skalaer og tonearter | Bestem akkorder med kvintspiralen pdf |
Afslutning af musikhist.-projekt | Faglige mål for musikC | Genvej til musiksiden 0708 |
Musikhistoriegruppe_A-1: Progressiv rock / Art rock GRUPPERAPPORT | |
Alexander_(1x) Mieh(1x) ThomassMs(1x) Thomas_A_(1x) Kalle_(1y) |
HOVEDNUMMER: Genesis (1983) Mama Node
er udleveret. Groove's (Evt
til sammenligning
Peter Gabrial (1982): The
Rhythm of The Heat I
Have The Touch ) |
Musikhistoriegruppe_A-2: Hard-bop eller Soul-Jazz GRUPPERAPPORT | |
Rasmus_(1x) Monah(1x) Mathias NTs(1y) Mille_(1x) Pelle_(1x) |
Horace Silver: Song for my father tema+groove i Dm (i originaltoneart) The Preacher noden er i Jazz-bogen Litteratur: Mørup, Bjarne: Jazzbogen. Systime 1994. Side 76-106. Teksten handler om tiden efter 2. verdenskring og Jazzens udvikling fra bebop (lyt til eksemplerne i musikhistorie-gruppe B-1) til Cool Jazz til Hard-bop (der også kaldes Soul-Jazz). I har Hard-bop som emne, og det er bl.a. en reaktion på be-bop'en. Tanggaard, Karsten: Jazz - en arbejdsbog. Edition Egtved 1980. S14-26 (Om Jazz generelt) |
Musikhistoriegruppe_A-3: Funk GRUPPERAPPORT | |
Mette (1y) Zaza_(1y) Anne-Marie_(1z) Nina (1z) Nour (1x)
|
HOVEDNUMMER: Tower Of Power What
Is Hip (lyrics - NODE
-( partitur lidt ... for stort til jer) som det nummer
I går i detaljer med og så kan I evt sammenligne med Tower Of Power
Its
Not The Crime I har fået partitur. Funkmusikkens baggrund - James Brown: Say i Loud - I'm Black and I'm Proud (1968) Litteratur: Jensen, Jakob m.fl.: Soul. Sort musik i 1960'erne. Systime, 1998. S 7-25 handler om Soul-musikkens rødder. Opsamlingen at Sydstatslyden gælder ikke generelt om Gospel, men det er alligevel en liste I godt kan inspireres af. Der vil være et vist sammenfald. Nielsen, Per Reinholdt: Rebel & Remix. Systime 2003. Side 78-86 (handler bredt om sammenhængen mellem den politiske udvikling og udvilingen af soul i 60'erne og slutter med funk'en i 70'erne). Wikipedia - FUNK . Her er en grundig beskrivelse af kunstnere og stiltræk. Også sammenhængen med andre beslægtede genrer. Ikke så let at læse. Er der nok stof??? |
Musikhistoriegruppe_B-1: Bebop GRUPPERAPPORT | |
Daniel (1x) Mathias B (1y) Frederik (1z) Line (1z) Vibe (1z) |
Et forslag kunne være Charlie Parker:
Barbados Node er udleveret. Grooveskema får I ikke. Det er lettere at lytte af selv. Litteratur: Mørup, Bjarne: Jazzbogen. Systime 1994. Side 76-83 Tanggaard, Karsten: Jazz - en arbejdsbog. Edition Egtved 1980. S14-26 (Om Jazz generelt) + 109-114 (Om Be-bop) |
Musikhistoriegruppe_B-2: Pigtrådsmusik (Beatles i starten af 60'erne) GRUPPERAPPORT | |
Anders (1x) Bdor (1x) Evin (1x) Helene (1y) Ida (1y) |
HOVEDNUMMER Beatles:
Please, Please Me
(eller evt She
Loves You) Node og grooveskema er her. Litteratur: Dengsøe, Ejvind: The Beatles side 6-48 |
Musikhistoriegruppe_B-3: Gospel GRUPPERAPPORT | |
Bolette (1y) Fanny (1y) Julie (1y) Maja (1y) Trine (1z) |
Gospel dækker en bred vifte af musik med
vokal-elementerne som det fælles. Tager vi udgangspunkt i Aretha Franklin
taler vi om en gospel-stil, der er tæt beslægtet til Soul-musikken i
60'erne. Det vil være en udmærket afgrænsning for jer. Et foreløbigt forslag kunne være Aretha Franklin How I Got Over (Node til nummeret) Til at sammenligne kan I lytte til det nummer der er omtalt i Soul-bogen (det er ikke Gospel, men lyder næsten lige sådan) : Respect Litteratur: Jensen, Jakob m.fl.: Soul. Sort musik i 1960'erne. Systime, 1998. S 7-25 handler om Soul-musikkens rødder. Opsamlingen at Sydstatslyden gælder ikke generelt om Gospel, men det er alligevel en liste I godt kan inspireres af. Der vil være et vist sammenfald. S 57-63 (Teksten handler om Aretha Franklin og specielt om nummeret Respect, der IKKE er Gospel fordi teksten ikke er religiøs, men der er stort sammenfald med stilen både i brug af instrumenter og kor) Nielsen, Per Reinholdt: Rebel & Remix. Systime 2003. Side 78-86 (handler bredt om sammenhængen mellem den politiske udvikling og udvilingen af soul i 60'erne og slutter med funk'en i 70'erne). |
Samspilsgrupper: Musikhistoriegrupper Toppen
SAMSPILSGRUPPE
1 (A-holdet) |
|
|
1x
01 |
Alexander
Licht |
trommer
(klaver) |
1x
18 |
Mie
Stougaard Kroman |
Sang |
1x
24 |
Rasmus
Rønne Kure |
Klaver/trombone |
1x
26 |
Thomas
Meldgaard |
Klaver
(… bas?) |
1x
20 |
Mona
Ali |
sang |
1x
21 |
Nour
Abou Sweid |
keyb |
1x
27 |
Thomas
Agger |
sang |
|
|
|
SAMSPILSGRUPPE
2 (A-holdet) |
|
|
1y
09 |
Kalle
Lind Jensen |
perc/sang |
1y
18 |
Mathias
Norup Thomsen |
bas |
1x
19 |
Mille
Schiøtt Kongstad |
trommer/perc |
1x
22 |
Pelle
Walther Brogård |
trommer/klaver |
1y
20 |
Mette
Heidi Blaksteen Skotte |
tværfl/sang |
1y
28 |
Zaza
Sara Friberg |
sang
|
1z
02 |
Anne-Marie
Stenderup |
sang
|
1z
24 |
Nina
Louise Neerdal |
keyb |
|
|
|
SAMSPILSGRUPPE
3 (B-holdet) |
|
|
1x
02 |
Anders
Christensen |
trommer
(gui/klaver) |
1x
08 |
Daniel
Tølbøll Mortensen |
violin |
1y
17 |
Mathias
Blicher Bjerregård |
klaver |
1x
04 |
Bdor
Al-Zamel |
sang |
1x
09 |
Evin
Ali |
sang |
1y
05 |
Helene
Kaspersen |
key
(sang) |
1z
12 |
Frederik
Seier-Petersen |
|
1z
18 |
Line
Joy Milthers |
sang |
|
|
|
SAMSPILSGRUPPE
4 (B-holdet) |
||
1y
02 |
Bolette
Cecilie Duun-Christ... |
guitar |
1y
04 |
Fanny
Jonsson |
perc/keyb |
1y
06 |
Ida
Lykke Cavanagh |
trommer
(klaver/sang) |
1y
08 |
Julie
Buchholt Jessen |
perc/keyb |
1y
14 |
Maja
Bruun Christensen |
klaver
(sang) |
1y
23 |
Pam
Deoratana Subarnbhesaj |
|
1z
30 |
Trine
Raymond Jensen |
sang |
1z
31 |
Vibe
Kjer Nemming |
sang |
Delta-blues - akustisk (30'erne): Robert Johnson Sweet Home Chicago |
Chicago-blues - elektrisk (40'erne 50'erne): Muddy Waters Hochie Coochie Man Got my Mojo Working |
Gospel: Aretha Franklin How i Got Over |
Funk: Tower Of Power Its Not The Crime |
"Pigtråds-musik" - Beatmusik (fra første del af 60'erne: Beatles: She Loves You Year |
Be-bop (46-50): Charly Parker Now Is The Time |
Hard-bop (ca 60): Horace Silver: Song for my father |
Fusions-Jazz (70'erne): Chick Corea: Spain Weather Report: Birdland |
![]()
LYDKLIP fra koncerten 8. marts FG |
Christina Dahl & Marie Louise Schmidt på BentJ 4/9 2006
|