Hvad er en
kronik?
I
kronikken skal du belyse og analysere en argumenterende tekst samt
diskutere den problemstilling, teksten tager op. Opgaven kommer derfor
til at bestå af tre hoveddele:
Tip! Lav
gerne linjeskift mellem de enkelte dele af kronikken. Husk her de
sproglige overgange, der kan koble afsnittene sammen.
Eksempel på en god kronik
Kronikkens byggeklodser
|
Hvad indeholder afsnittet? |
Typiske formuleringer |
Undgå |
Indledning
(
¼ – ½ side) |
Indledningen skal fange læseren og vække interesse.
I
indledningen præsenterer du den primære problemstilling.
Du skal her skrive dig ind på emnet, og det er vigtigt, at du
viser opgavens overordnede fokus/vinkel på problemstillingen.
Du kan her tage udgangspunkt i almene betragtninger/erfaringer
med emnet, en definition, et spørgsmål, et historisk, politisk
eller kulturelt perspektiv.
Til sidst i indledningen præsenteres materialet fuldt ud
(forfatter, titel, udgivelsesdato og medie) |
|
Undgå at hoppe direkte til en redegørelse af teksten. Det er
emnet, der er i centrum. Vis i stedet, at du kan se, hvad
den væsentlige overordnede problemstilling er, og hvad dit fokus
i opgaven i forlængelse heraf bliver.
Undgå at komme med personlige betragtninger og meninger om
emnet. |
Redegørelse
(
½ - ¾ side) |
Her skal du redegøre for tekstens synspunkter kort og neutralt.
I en redegørelse laver du en forklarende gengivelse af de
centrale synspunkter i teksten.
Find hovedsynspunktet i teksten og tag udgangspunkt i det. Husk
at du skal formulere din redegørelse selv — ikke som en
citatmosaik. Det er dine egne formuleringer, der tæller.
De skal være uafhængige af tekstforlæggets sprog, og du skal
formulere dig neutralt.
Hav eventuelt 1-2 citater med, som du kommenterer undervejs. |
”Tekstens hovedpåstand er…”
Et andet synpunkt i artiklen er…
”NN mener, at…”
”På den ene side/på den anden side”
”For det første/for det andet”
”Det primære mål med dette er…”
”I modsætning hertil”
”Indledningsvist kommer NN med et argument for…”
”Endelig
derudover, på samme måde, yderligere” |
Undgå at komme med egne holdninger og meninger om emnet.
Undgå at gengive tekstens pointer slavisk og i kronologisk
rækkefølge – lav en vurdering af, hvad det vigtigste i teksten
er og anfør dem i prioriteret rækkefølge. |
Karakteristik af argumentationsform
(1-2 sider) |
Her skal du karakterisere måden, synspunkterne i teksten
fremlægges på. Du skal fremhæver de træk, der er mest
fremtrædende og iøjnefaldende for lige den tekst, du sidder
med. Det er i denne del af opgaven vigtigt, at du er meget
tekstnær og kommer med sproglige eksempler på de tydeligste
måder at argumentere på til at underbygge dine pointer.
Din opgave ligger i at formidle tekstens/teksternes særlige
sproglige, stilistiske og/eller argumentatoriske kendetegn:
hvorfor afsenderen vælger at bruge lige præcis disse, og hvad er
effekten af det.
Du kan tage fat på at undersøge:
-
Appelformer (ethos, logos, pathos)
-
Argumenttyper (f.eks.: mængdeargument, ekspertargument,
deskriptionsargument, erfaringsargument, skræmmeargument)
-
Argumentation (brug af påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse,
styrkemarkører)
-
Stilistiske virkemidler: brug af troper og figurer / ironi /
sarkasme / humor / semantiske kæder / emotiver / ordspil /
gentagelser / sætningsopbygning / brug af farvede, forstærkende
eller indignerede adjektiver / retoriske spørgsmål /
intertekstualitet / iøjnefaldende brug af tegn / høj stil (højt
lixtal og mange fremmedord/tekniske begreber/fagterminologi) /
lav stil (lavere lixtal, brug af jargon, bandeord, latrinære og
vulgære udtryk)
-
Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæde, flydende betegner,
konnotationer, antagonismepar) |
”En overvejende brug af … giver indtrykket af…”
”NNs negative holdning til … kommer til udtryk gennem brugen
af…”
”Med brug af … viser NN, at han/hun tager afstand til…”
”Men dette henvender NN sig til en modtager, der…”
|
Undgå at lave en slavisk gennemgang af alle de sproglige
virkemidler du kan finde. Det er mere vigtigt, at du går i
dybden med de tre-fem måder at argumentere på, du finder mest
dominerende, fremtrædende og iøjnefaldende i teksten.
Undgå bare at redegøre for de sproglige virkemidler i teksten og
vise, at du har fundet eksempler på brug af dem i teksten. Du
skal altid gå videre og analysere på, hvorfor skribenten har
valgt disse virkemidler, og hvilken effekt det har på læseren. |
Diskussion
(1 – 1 ½ side) |
I
diskussionen tager du udgangspunkt i den problemstilling/det
emne, der debatteres i teksten. Du skal her belyse
problemstillingen ved at inddrage andre vinkler på emnet og
andre mulige synspunkter. Det vigtigste er, at du får bredt
problemstillingen ud og får vist mulige tilgange og idéer om
det. Du skal kvalificere din diskussion og ’vinde debatten’.
Du kan åbne op for en diskussion ved at lave et mindmap over
forskellige mulige vinkler på problemstillingen, hvor du kan
prøve at indtage forskellige holdninger til det. Her kan du
overveje, hvad du selv mener, hvad man ville mene, hvis man
mente det modsatte af tekstens holdning, eller hvad man ville
mene, hvis man havde en helt tredje baggrund og synsvinkel på
det. Er der fx en interessant politisk, historisk eller
kulturel bagrund for emnet? Inddrag gerne relevant viden på
tværs af fag.
Man må godt i dette afsnit fremføre, hvad forskellige
holdninger/standpunkter til emnet kunne være.
Brug tid på at disponere diskussionen, så den er logisk bygget
op. |
”Et centralt synspunkt blev fremført af…”
”I modsætning hertil…”
”Dette blev modsagt af…”
”En helt anden synsvinkel på emnet blev formuleret af…”
”I forlængelse af dette synspunkt…”
”På den ene side… på den anden side…”
”NN sætter spørgsmålstegn ved denne argumentation…”
”Spørgsmålet er om…”
”Mellem disse to klare holdninger til X gemmer der sig måske en
helt tredje mulighed…”
”Kunne man ikke anlægge en helt anderledes synsvinkel på
debatten?”
”Lad os forestille os, at…”
”Og hvem af disse to har så ret?”
”følgelig, dersom, idet, derfor, af den grund” |
Undgå at være personlig i din diskussion! Det er forbudt at
skrive ”jeg synes”, ”jeg mener”, ”personligt er jeg af den
opfattelse” og beslægtede vendinger. Brug i stedet neutrale
vendinger (se typiske vendinger).
Undgå bare at synes noget – argumenter for de forskellige
standpunkter.
Undgå at diskutere tekstens måde at argumentere på her. Det er
PROBLEMSTILLINGEN, der er i fokus i diskussionen og ikke måden
der argumenteres på. |
Afrunding
(
¼ - ½ side) |
Her skal du konkludere og samle op på problemstillingen. En god
afrunding hænger sammen med indledningen. |
”Det står derfor klart, at…”
”Derfor kan man konkludere…”
”Når alt kommer til alt, så…” |
Undgå klichéer, der egentlig ikke siger noget så som: ”det er
derfor ikke til at sige”, eller ”det må fremtiden vise”.
Undgå at komme til at konkludere på argumentationen, men
konkluder i stedet på problemstillingen. |
Nyttige links
Forskel på refleksion og diskussion
Gyldendals
ordbøger - Dansk
Mest for lærerne
Retteskema til kronik (dok)
Tilbagemelding på kronik (dok)
|
|